Meer

Inhoud

Gemeenten willen onderzoek alternatief scenario vliegroutes
Bestuurlijk Opdrachtgever
Wim Brus

Gemeenten willen onderzoek alternatief scenario vliegroutes

De gemeenten Steenwijkerland, Dalfsen, Hellendoorn en Raalte willen dat er een alternatief scenario wordt onderzocht als het gaat om de vliegroutes voor Lelystad Airport. Ze dringen er bij Gedeputeerde Boerman van Overijssel op aan dat hij dit onder de aandacht brengt van Staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu.

  Reactie Alders

De Werkgroep Luchtruim Overijssel heeft een reactie ontvangen van de heer Alders van de Alderstafel op de brief van 28 februari, waarin de werkgroep zijn zorgen over de vliegroutes voor Lelystad Airport onder de aandacht brengt. De vier gemeenten hebben kennis genomen van de reactie van de heer Alders en zijn niet gerust gesteld.

  Minimale vlieghoogte 6000 voet

Allereerst bevestigt dhr. Alders het uitgangspunt van een minimale vlieghoogte van 6000 voet. boven het oude land als ontwerpuitgangspunt voor de routes van Lelystad Airport. Hij schrijft dat in de adviezen van de Alderstafel is aangegeven dat er in belangrijke mate aan dit uitgangspunt kan worden tegemoetgekomen in de routeontwerpen. Echter dan volgt de volgende passage: “Daarbij is consequent één uitzondering gemaakt, zoals u in uw brief ook terecht aangeeft: “voor naderend verkeer uit het zuiden lijkt 6000 ft boven ‘oud land’ moeilijk realiseerbaar, vanwege het benodigde daalprofiel om de eindnadering te kunnen uitvoeren”. U geeft er in uw brief nadrukkelijk blijk van dat u zich dit realiseert en ook kunt volgen vanwege het kruisen van het aankomende en vertrekkende verkeer”.

  Niet gerust

Het bovenstaande stelt de vier gemeenten alles behalve gerust. Een ‘consequente uitzondering’ komt niet overeen met de toezegging van de staatssecretaris tijdens het Algemeen Overleg (AO) van de vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu van 23 februari 2017. De staatssecretaris gaf in het AO aan dat incidenteel een uitzondering gemaakt zal worden op de geplande vlieghoogte.

  Uitzonderingen vlieghoogte

Ten tweede gaat de brief in op de uitzonderingen op de vlieghoogte van 6000 voet uitgaande van 15.000 vliegbewegingen. De planvorming van Lelystad Airport gaat echter uit van meer vliegbewegingen. Dhr. Alders schrijft dat bij een doorgroei naar de volledige 45.000 vliegbewegingen een herindeling van het luchtruim noodzakelijk is om te voorkomen dat er frequent sprake zal zijn van een uitzonderingssituatie. Maar, zo denken de gemeenten, dan is er al een situatie ontstaan waarbij er geen weg meer terug is. Daarnaast vrezen de gemeenten dat de uitzonderingssituaties die de heer Alders schetst eerder regel dan uitzondering zullen worden, zeker met een toename van het aantal vliegbewegingen.

  Onderzoek alternatief scenario

Ze vragen daarom in een brief aan Gedeputeerde Boerman van Overijssel er bij de staatsecretaris op aan te dringen om bij de toekomstige luchtruimindeling en de nieuw te ontwerpen aanvliegroutes naar Lelystad een onderzoek in te stellen naar een alternatief scenario, dat door de Werkgroep Luchtruim Overijssel is aangedragen. Namelijk die van het principe van Continuous Descent Approach waarbij pas na Zwolle lager dan 6.000 voet wordt gevlogen. Groot voordeel hierbij is dat de wachtruimtes tevens op een grotere hoogte kunnen komen te liggen dan de 6000 voet in het huidige ontwerp. De gemeenten stellen dat de huidige indeling van het luchtruim, waarvan zij begrijpen dat deze op korte termijn ter discussie komt te staan, geen belemmering zou mogen vormen voor optimale ontwerpkeuzes.

  Kerngroep

Na de bijeenkomst over de vliegroutes van Lelystad Airport met gemeenten uit de regio in het gemeentehuis in Dalfsen op maandag 6 maart, hebben Steenwijkerland, Dalfsen, Hellendoorn en Raalte aangegeven als kerngroep te willen fungeren in deze kwestie.